Portrett som nærhetens dialog,
Harald Flor
Dikt
til Gro Finnes bilder, Torgeir
Rebolledo Pedersen
Fra
katalogen laget til utstillingen i Norske Grafikere 2017:
Refleksjoner
rundt et kunstnerskap,
Åse Minde
Jannes
tekst,
Janne
Aas
Portretter,
Gro Finne
Klesskifte
på Olaf Ryes plass, Harald
Flor
Tegning
og teater, Ulla
Uberg
|
|
|
Portrett
som nærhetens dialog, Harald Flor
"They
incarnate, frail as they are, a forgotten selfrespect. They
confirm, despite evrything, that life was and
is a gift".
- John Berger om mumieportrettene fra Fayum.
Med
utstillingstittelen "Spor og avtrykk" spiller Gro
Finne to synonymer opp mot hverandre. Men mellom så
nært beslektete ord fins også et betydningsmessig
spenn. Ordene har både en eksistensiell dimensjon, og
er forbundet med de prosesser som Finnes bilder oppstår
gjennom. I portrettet - som danner den dominerende sjangeren
- representerer furen et forandringens tegn. Mens linjene
avtegner alt fra konturens karakter, til å gi dekorative
elementer et så vel dramatisk og ekspressivt som rytmisk
vitaliserende preg.
Gro
Finne sto for første gang fram som utstiller i 1981.
Det skjedde gjennom kombinasjonen av et tidstypisk malerisk
driv og en heftig, samfunnskritisk holdning - som stort sett
var på hell hos jevnaldrende kunstnere. Finne fant et
fellesskap hos de noe eldre kollegene Sonja Krohn, Marianne
Hølmebakk og Marit Wiklund, som rettet en krass kritikk
mot det de så som raserende krefter i hovedstaden.
På
utstillingen "Oslo, Oslo" i UKS kritiserte kvartetten
samstemt - men med ulik visuell instrumentering - det økonomiske
frisleppet som også her førte til at et urbant
samfunn ble både arkitektonisk og sosialt brutt ned.
Prosessen i hovedstaden kulminerte med nedleggingen av Nylands
verksted, som eliminerte sporene av industrikulturen i den
sentrale hovedstaden. Arbeidsstokken havnet i byens utkanter
og utenbys, mens Aker Brygge ble invadert av advokater, bankfolk
og meglerhusenes dresskledde mannskap.
Selv
om forandringens vinder kommersialiserte Oslo sentrum, skulle
byen som sosial organisme fortsette med å gi næring
til Gro Finnes kunst. Maleriet fikk tilført ny, frisk
pust fra livet på en av østkantens grønne
lunger, Olav Ryes plass. Med atelier i en tidligere stall
like ved, fant hun også et arbeidssted som ga rom for
og ro til å bearbeide impulsene fra kjapt nedtegnete
notater i nabolaget.
Lokaliseringen
gjorde ikke Finne til hjemstavnsmaler og topografisk temmet
av omgivelsene. Parkrommet på Grünerløkka
åpnet seg som en skiftende scene. En arena hvor mennesker
kan veksle mellom malerisk dynamisk å haste etter inngåtte
avtaler. Eller pensles poetisk til tegn for kommunikasjon
og ro, når tid og temperatur tillater det. Omgitt av
trær som står bladrike eller ribbet lik taust
talende iakttakere. Som også symboliserer at parkrommets
agerende og reflekterende skikkelser er nærværende
i naturens sykliske kretsløp. Med en fargeskala som
energisk anslår, eller etablerer en sordinert samklang
med sesongens stemningsleier.
Tegningen
lå i bunnen for det malerisk skiftende og stemningsmessig
vekslende bybildet på Olav Ryes plass. Strekens selvstendige
karakter ble seinere utviklet gjennom Finnes tegninger av
sceniske karakterer sett fra teatersalens mørke. Hurtige
riss av tafatte typer fra Beckets absurdistiske univers, Jon
Fosses klare karakterer, eller eksponenter for det fysisk
ekspressive spillet som Grusomhetens Teater står for
med sin Artaud-influerte stil. De ble delvis
videreført gjennom en grafisk prosess. Etsninger som
bevarer strekens preg av å være resolutte gjensvar
på kunstnerens opplevelse av sentrale momenter i forestillingen.
Å
portrettere på den måten Gro Finne gjør
i "Spor og avtrykk" innebærer en helt annen
prosess. Av observasjon og selvrefleksjon kombinert med en
langsomhetens estetikk. Tilnærmingen gjennom streken
har et intimt forhold - eller en nær relasjon - som
grunnleggende premiss.
Dette
utgangspunktet åpner for en fruktbar dialog mellom kunstner
og modell, fjernt fra bestillingsportrettets innebygde krav
til representasjon og rolle. Det selvpålagte oppdraget
med eget nærvær innenfor en sosial sammenheng
med familie og vennekrets, har en eksistensiell dimensjon.
Kanskje ser også Finne et snev av det Edvard Munch kalte
"min kunsts livvakter" i dem.
Den
tillitsbaserte nærheten mellom kunstner og modell framkaller
et større mot til uforbeholden kartlegging av de minste
særtrekk. Situasjonen løses opp i en intensivert
mottakelighet for de flyktige signaler som oppstår gjennom
modellens holdning og minespill. Kanskje er den menneskelige
merverdien av samarbeidet et særlig stimulerende aspekt
for Finne i disse dialogene.
Likevel
stopper ikke den kunstneriske prosessen her. Den videre bearbeiding
fra tegning til grafiske versjoner utvider ikke bare det tekniske
registeret, men aksentuerer og nyanserer sider ved strekens
spor. Det distinkte i linjeløpet som innfanger og omslutter
datteren Marta, suppleres med farger, papirfibre og avtrykk
fra årringer som varierer klangbunnen for den unge kvinnens
klarøyde og lyttende vesen.
Finne
ser tida avtegne seg i egne ansiktstrekk, men legemliggjør
samtidig livskraft og overskudd innenfor det klassiske knestykkeformatet.
Ved visuelle vekslinger innenfor koloritten på frisyre,
hud og sommerlige kjoler, der både konturen og mønstringen
danner rytmisk ubundne forløp. En synliggjøring
av at "Joie de Vivre" er en tilstand som ikke går
ut på dato, og at lengsel etter nærhet varer ved.
Den
siste rest av grokraft er et viktig trekk ved de to knudrete
og kuttete trestammene som Finne plasserer symmetrisk mot
monokrome og symbolsk ladde flater av grønt og rødt.
Utstyrt med samme tyske tittel og lik numerisk betegnelse.
Tittel og tall indikerer en vitenskapelig klassifisering.
Men de dreier likevel ikke billedkarakteren bort fra likheten
med en torso. Et ord som har sin rot i det italienske tre
stump. Men her har den knudrete og kvestete stammen fortsatt
feste i jordsmonnet. Og kanaliserer som i trass vekstmuligheter
for nye blader.
Det
ligner mer enn et tilfelle når Finne har valgt et utsnitt
med den tornete stengelen på ei rose som katalogomslag.
Selv om tegningen som utsnittet er hentet fra ble laget i
2010. En ny, blodrød versjon av blomsten i silketrykk
fra i fjor bestyrker den tanken. Rosa blir aldri den samme
etter terroren 22. juli, og Gro Finne forener flere betydninger
i sin versjon. Den liggende plasseringen på arket virker
som et visuelt ekko av dødsofrenes posisjon, og den
avkuttete blomsten framkaller gjennom fargen og sitt sårbare
vesen en smerteridd dimensjon. Slik blir bildet blir både
avtrykk etter et sorgarbeid og spor av en deltakende handling.
Harald
Flor
Januar 2012
|
|
|
Til
Gro Finnes bilder
stille
viten
stille tro
omformet
og portrettert
en selvbevisst
skyhet
sikker i sin famling
ikke flate ut
selvportrettere
velportrettere
streken
hegner om
det portrettlike
det portrettulike
tegnet
ut
tegnet inn
regnet inn
regnet ut
solas skinn
månens bein
stille
skjønnhet
skjørhet
hvitt mot
svart mot
fylle livet
forsiktig
fullt
tegningen
regningen
betalt
for å slippe
prate tomt
motivet
Av Torgeir Rebolledo Pedersen
nov.
2011
|
|
|
Refleksjoner
rundt et kunstnerskap, Åse
Minde
"Everything is autobiographical and everything is
a portrait, even if
it's a chair". Lucian Freud
Jeg tror mange kunstnere vil kjenne seg igjen i Lucian Freuds
påstand om at alt er selvbiografisk, til og med en stol.
Livet og
kunsten er ikke skilt fra hverandre, men vevet inn i hverandre.
Derfor vil også de avtrykk livet setter i oss gjennom
et livsløp skape
gjenklang og være med på å prege kunstnerens
bilder.
Gro Finne har alltid vært trofast mot sin kunstform,
både som maler,
tegner og grafiker.
Hun skriver: "Mine arbeider handler om naturens og
tidens spor og
historiens og kulturens avtrykk.".
Dette utsagnet er tilstedeværende i alt hun gjør:
I tidligere arbeider,
maleriene fra 1970-80 tallet, gjenspeiles et glødende
samfunns-
engasjement, kjærlighet til byen og nærmiljøet
på Grünerløkka.
På den tiden var kaféene Krølle, Kunstnernes
hus og Club 7 sentrale
møtesteder for diskusjoner rundt kunst og politikk.
Musikermiljøet
og flere av musikerne som spilte på Club7, ble også
typiske
skikkelser i tidligere malerier. Hun evnet å fange de
ulike
stemningene både i Club miljøet og i hverdagslivet
som omga henne
i nærmiljøet på Grünerløkka.
Når jeg betrakter noen av bildene hun
har malt fra parken på Olaf Ryes plass og menneskene
som
oppholder seg der, er det som musikk eller poesi for meg.
Jeg dras
inn i bildene og blir deltager. De gir en fornemmelse av å
bevege seg
over parkplassen en sommerdag til musikk av Miles Davis.
Gro Finne har også alltid hatt et hjerte nært
til teatret, og hun har
tegnet fra en rekke teaterforestillinger. Hennes teater tegninger
har
rene, enkle linjer. Samtidig mestrer hun gjennom disse vakre
linjene
å vekke til live stemningen og spenningsfeltet mellom
de ulike
karakterene i stykket.
Et fordypningsprosjekt.
I de senere år har Finne fordypet seg i arbeidet med
tegning og
grafikk. Tematikken har handlet om naturen og mennesket. Hennes
tegninger blir videre bearbeidet til grafiske former. Det
er som om
hun søker å komme inn under barken på treet
eller inn under huden
på sine modeller. De nærgående fremstillingene
av både blomster,
trestammer og mennesker, viser et skarpt blikk for detaljer.
Bildene
er blitt trykket i forskjellige farger, noe som bidrar til
at samme motiv
får et helt nytt stemningsbilde.
Portretter og selvportretter:
I møte med Finnes selvportretter og portretter av familien
og
bekjente, får jeg først en fornemmelse av noe
rått og litt brutalt,
ubehagelig direkte. Men når man nærmer seg disse
portrettene
skjer det noe med en. Som betrakter føler jeg et nærvær
med
modellen i bildet.
Finne sier hun ikke har noen intensjon om å skildre
karakteristikker,
men samtidig oppleves det som det er nettopp det hun gjør.
Det
skjer et møte i disse portrettene, et møte på
flere plan, mellom
kunstneren og modellen, samt et møte mellom kunstneren,
modellen og betrakteren.. Ansiktstrekkene i både selvportrettene
og
modellenes ansikt er nyanserte og finstemte og fremhever den
enkeltes særtrekk. Det gir en følelse av at Finne
nærmest preller
huden av sine modeller. At hun i time etter time har betraktet
sine
modeller og funnet frem til den enkeltes identitet.
Et selvportrett i hel-figur, ikledd en kinesisk kimono, er
laget i
utallige varianter med ulike fargenyanser, der både
bakgrunnen og
klesplagget har skiftet valør.
Bildet viser for meg sentrale elementer ved Finnes kunstnerskap:
Hvordan hun gjennom en langsom, tålmodighetsprosess
har
kommet frem til det endelige resultatet, og at det er en kunstner
som kan sitt fag. Det strenge ansiktet er en kontrast til
den myke
kimonoen. Den detaljerte fremstillingen av mønsteret
i kimonoen og
de myke foldene som brer seg rundt kunstnerinnens kropp, gir
bildet et stofflig nærvær. De mykner opp de strenge
ansikts-
konturene og gir bildet en lyrisk stemning og ro. Det gir
en
fornemmelse av at her er det et menneske som har funnet sin
plass i livet.
Til daglig i mitt arbeid som terapeut møter jeg personer
som leter
etter sin egen identitet. De er søkende og tvilende,
mange er redde
for å danne et avtrykk, i frykt for at det ikke skal
bli perfekt nok.
I møte med Finnes kunst opplever jeg en kontrast til
dette. Her er
ingen ting retusjert, hennes portretter er direkte og ærlige.
Det er
en kunstner som virker trygg på seg selv, en kunstner
som har evnen
både til å fordype seg og fornye seg, og med en
egen evne til å
frembringe mangfoldet i både sine modeller og naturen.
Kanskje har Lucian Freud rett i at alt man skaper er selvbiografisk.
Som terapeut er jeg i hvert fall sikker på at vi som
mennesker
gjennom hele livet vil søke å forstå oss
selv og vår relasjon til andre
mennesker og våre omgivelser. Jeg opplever at Finne
igjennom sitt
kunstnerskap har beveget seg fra det ytre offentlige rommet
og at
hennes fordypningsarbeider de siste årene har bidratt
til en ny form
for nærvær både i forhold til seg selv og
til sine modeller.
Åse Minde
Kunstpsykoterapeut
|
|
|
Jannes
tekst, Janne Aass
Modellen tropper opp hos Kunstneren. Alt er gjort i stand.
Staffeli, stol, ovn, kluter og kull.
Modellen skifter til bunad.
Kunstneren lager presskannekaffe.
Vi går inn i en symbiose over knekkebrød, ost
og tomater.
Jeg sitter meditativt stille imens kunstnerens blikk kommer
og går,
akkompagnert av raske nakkebevegelser, imot meg, imot arket,
imot meg, imot arket.
Sollyset skinner mykt inn av store vinduer ut mot en plen
og smelter sammen med en leopardspettet katt.
Jeg seg kunstnerens konsentrerte blikk og kattens katteblikk
med mitt eget stive blikk.
Jeg puster rolig og kjenner en dyp fred med et stenk av koffeinenergi.
Alt blir så tydelig når man er helt i ro.
Det swisher i papiret, dunker lett i platen på staffeliet
når den dirrer av kunstnerens raske intense håndbevegelser
med stiften.
Vi holder pauser.
Modellen ser på portrettet i progresjon, oppløsning
og tilstramning som snart ligner kunstneren selv, snart modellen.
Og som kunstneren sa på et tidspunkt: Nå ligner
du din egen onkel.
Hodet er for stort, sa kunstneren. Neste dag var hodet borte,
etter mye arbeid og slående portrettlikhet.
Kunstneren setter et rutet glass mellom oss. Hun beveger seg
bak de små rutene. Hode og hender i rask tilsynekomst
og tilbaketrekning. Jeg sitter rutefast. Hun går helt
i ett med arbeidet, og ser med ett veldig ung ut. Det smitter
over på meg som også føler meg uten alder.
Når jeg kniper øynene litt igjen legger håret
hennes seg utover skuldrene som et nettverk av greiner og
hun ligner en urtidskraft i en mosegrodd skog.
Litt stiv hånd, sier kunstneren. Hun vil ikke bli for
tydelig og ikke for utydelig. Draperier, sier hun, hun vil
jobbe med draperier.
Hun liker linjer, streker. Hun bedyrer at jeg ikke ser så
gammel ut. Det er bare det at hun liker rynker, liker å
tegne dem, mønstre som gir en følelsen av vekst,
forfall og tid i forvandling.
Kunstneren er fornøyd med å ha fått til
litt av ulveblikket, sier hun. Hvordan blikk er det tenker
jeg begeistret. Villdyrkvinnen!
Jeg kjenner igjen sårbarheten i munnens uttrykk.
Give me a five, sier kunstneren, vi er ferdige.
Spurven kvitrer på tunet.
Snart sitter vi på mikrobryggeriet med en god sterk
øl.
Janne Aass
Litteraturviter, skribent, performancekunstner.
|
|
|
Portretter,
Gro Finne
Bildene
jeg stiller ut på Galleri Norske Grafikere, er et
utvalg
portretter og selvportretter i hel og halvfigur, fra en
serie jeg
har arbeidet med de siste syv årene. Jeg viste tegninger
fra
første del av serien på en separatutstilling
i Tegnerforbundet i
2012.
Utstillingen
i Norske Grafikere handler om stadier i livet og
hvilke roller vi spiller i løpet av livet.
Arbeidsprosessen
veksler mellom tegning og trykk.
I tegningen henter jeg impulser fra bevegelser i naturen.
Naturen setter spor, tegner linjer i sand og snø,
etter bølger og
vind, i treet når det vokser.
Når jeg betrakter mennesker, gjenfinner jeg liknende
spor,
i ansikt og hår. Sporene bruker jeg i tegningen for
å beskrive
formene.
Noen ganger er kropp og påkledning hovedpoenget i
bildet. Da
beskriver mønstrene i tekstilene og draperiene kroppsformen
og figuren.
Jeg
bygger opp portrettene med streken som jeg lar følge
små
og store former i et rytmisk mønster. Tilslutt dannes
en
helhetlig form.
Jeg unngår en forutfattet mening om personens karakter.
Uttrykket formes av strekens spor, som et fingeravtrykk.
Komposisjonen
bestemmes av min avstand og posisjon i
forhold til modellen og av formatet som er bestemt på
forhånd.
Personene iscenesettes med klesdrakt og positur.
I
de grafiske arbeidene blir formene ytterligere abstrahert
grafiske avtrykket av flatene stemt mot hverandre understreker
rytmen i den omskrivende linjen. Strekens detaljer utføres
med
silketrykk og jeg varierer samspillet mellom strek og flate.
Fargelagene valses fram lag på lag for å framkalle
klanger og
nyanser. De får egenart, tekstur og glans ved forskjellig
type
papir og papirets overflate og tyngde.
Portrettene omformes i den grafiske prosessen. Modellene
almen-gjøres og blir samtidig levendegjort ved å
beholde
individuelle trekk.
Jeg
arbeider innenfor et fastsatt rammeverk. Bildet oppstår
som
et resultat av prosessen.
Hvorfor selvportrettet
Fra
jeg var barn opponerte jeg mot roller som ble tillagt meg,
forventninger om hvem jeg skulle være, og som jeg
ikke ville være.
Men selv om jeg motsatte meg den tildelte rollen i det stille,
hjalp det ikke, for de projiserte allikevel den rollen de
hadde
bestemt for meg, på meg, og ignorerte eller merket
ikke at jeg
ikke spilte med.
Allikevel følte jeg som barn, inne i meg, en sikkerhet
over
hvem jeg var, "de skulle bare visst".
Min mor fortalte meg at jeg jeg var trassig og bestemt "jeg
er
meg og ingen bestemmer over meg"
Den sikkerheten ble borte i voksen alder. Kanskje rollene
som
ble projisert på meg i barndommen allikevel forvirret
selvfølelsen.
Men "å ganske enkelt være seg selv",
er umulig. Vi må
uttrykke oss gjennom noe, og det gjør vi gjennom
roller.
Som barn kunne jeg ikke bestemme selv hvordan jeg skulle
fremstå for andre, de voksne bestemte klesdrakt og
væremåte
"oppførsel". Det husker jeg som krenkende.
Som voksne bestemmer vi selv hvordan vi skal fremstå
for
andre. I arbeid og sosiale relasjoner må vi spille
roller, og
hvordan rollen skal utøves må tilpasses situasjonen,
relasjonen
og posisjonen.
Mennesker oppfatter hverandre gjennom stereotypier, det
er
naturlig og vanskelig å unngå. Men hvordan bryte
ut av
stereotypien, gjøre seg synlig og bli oppfattet slik
man ønsker?
Da må vi på en måte iscenesette oss selv.
Kvinner
er vant til å bli betraktet som objekter.
Så
hvorfor selvportrettet? Det er for å framstille meg
selv i en
form som er gyldig, der jeg kan bli synlig som den jeg syns
jeg er.
Når jeg tegner et selvportrett observerer jeg meg
selv indirekte
gjennom et speilbilde, mens kroppen er i konstant bevegelse.
Jeg er samtidig objekt og handlende subjekt som betrakter
det
levende bildet i speilet, som en film.
Men hvem er jeg? Jeg vet ikke og bildet forandrer seg hele
tiden.
Å være kunstner er ikke en rolle, det er noe
jeg gjør. Det er å
handle, å utføre, å gjøre, bruke
kroppen, blikket, hånden, og
reflektere over formen, massen, rommet. Bearbeide
materialene, styre streken, valse fram fargen, skjære
ut
formene. For å gjengi det jeg har sett, så direkte
og klart som mulig.
Da kan det oppstå et bilde, kanskje overraskende for
meg selv,
kanskje underlig eller fremmed for de som kjenner meg. Ikke
slik de ser meg. Det blir noe annet, noe nytt, og da syns
jeg at
jeg har fått til noe som andre kan kjenne seg igjen
i.
Gro
Finne
|
|
|
Klesskifte
på Olaf Ryes plass, Harald
Flor
Gro
Finne har siden slutten av 70-tallet stått fram som
noe av en bymaler, og søkt sin visuelle næring
i hovedstaden. Dette preger også hennes nye utstilling
i LNM i Oslo
Der er Olaf Ryes plass gjennomgangsmotiv, men selv om motivene
skifter med årstidene framstår Finne som noe annet
enn en nøkternt registrerende impresjonist.
Parkrommet blir mer av en scene for vekslende stemninger,
enn en stedsadresse som framstår med bestemte topografiske
trekk på østkanten i Oslo. Dessuten spiller naturen
hovedrollen midt inne i de urbane omgivelsene.
For det er først og fremst trærne som agerer
i Finnes malerier og som hun aktiviserer på ulike måter
med sin ekspressive penselskrift. Menneskenes rolle synes
redusert til sittende og vandrende statister mens husrekkene
rundt fungerer som scenografisk bakgrunn for de store, strebende
stammene. Folk finner sammen i rekreasjon og ro når
temperaturen tillater det, eller haster over gangveiene i
blåst og kulde. Trærne står stødig-
kronet i sol og vinternakne.
De visuelle værlagene- som angis med titler som "Oktobersol"
og "Vårvind" går som nevnt ut over gradestokkens
målestreker, og fanger inn stemninger.
Finne skifter effektivt synsvinkel og format i pakt med den
karakteren hun søker, og slike regigrep virker delvis
som en oppstrammer på strøkene.
Denne regien kan også ringe inn en hel liten historie,
som i scenen med ei lyskledd gammel dame som støtter
seg på stokken foran en mørk skulptursiluett
på sokkel. Den vekker et ekko av Reidar Aulie inn i
dagens parkrom.
Dagbladet
18.08 96, Harald Flor om utstilling på LNM
|
|
|
Tegning
og teater, Ulla
Uberg
Billedkunstneren
Gro Finne har vært på teater . Kveld etter kveld
over lang tid har hun sittet i salen og sett og tegnet. Nå
kan publikum se og oppleve resultatet på Det Norske
Teatret.
Mange kjenner maleren og tegneren Gro Finne fra før.
Noen knytter bylandskap fra Oslo til navnet hennes, andre
ser for seg frodige malerier med rause og saftige eller vare
og poetiske strøk, alt etter hva hun vil formidle.
Hun er en allsidig kunstner som ikke må plasseres i
velkjente definerte båser. Nå viser hun tegninger
og grafiske blad med teaterforestillinger som utgangspunkt.
Dette
er verken skisser eller illustrasjoner av konkrete teaterstykker;
heller ikke er de kommentarer til bestemte forestillinger.
Å betrakte tegningene på den måten ville
være å innsnevre uttrykket og gjøre det
endimensjonalt. Tegningene på utstillingen er selvstendige
kunstuttrykk skapt i samspill med det som har vært uttrykt
på scenen.
I
sin form, født som de er av en der- og- da situasjon,
av en kunstner som er helt og fullt til stede, er tegningene
resultat av kunstnerens vilje til å fange det flyktige
som foregår på scenen. De nyanserte strekene står
på papiret med spontaniteten i behold- vibrerende antydninger
som til sammen skaper volum og helhet med et nytt og eget
innhold. Det samme gjelder for de grafiske bladene. Og med
den spontane streken som middel, er tegningen og trykket der
med et innhold som varer utover kveldens teateropplevelse.
" Det er alltid noe å finne hos skuespillerne -
denne konsentrasjonen og den ørlille bevegelsen som
kan romme så mye." Sier Gro Finne. "Jeg er
opptatt av menneskelige relasjoner og den stille bevegelse.
Derfor er jeg ikke så interessert i utstyrsteater. Jon
Fosse er nok mer i min gate. Han har verken helter eller heltinner.
Men med kunstnerisk poetisk form gir han mennesker av i dag
verdighet"
Det samme gjenfinnes i tegningene uavhengig av hvilken teaterforestilling
som har vært utgangspunktet.
Tegninger på teatret blir en ny relasjon mellom det
flyktige og varige, mellom forestillingen som var og tegningen
som er, mellom strekens mørke spor og et blankt ark.
Katalogtekst
av Ulla Uberg til utstilling i det norske teatret
|
|
|